POISŤOVNE MUSIA PREPLATIŤ AJ ROZBITÉ SKLÁ ÁUT
Zdroj: www.etrend.sk, 07.08.2013

NBS nariadila vyplácať rozbité čelné sklá aj z povinného poistenia.

Kto prišiel do začiatku prázdnin žiadať od poisťovne preplatenie rozbitého, prasknutého alebo inak poškodeného čelného skla, mal veľkú šancu odísť s dlhým nosom. Poisťovne sa do preplácania tohto typu škôd z povinného poistenia, ktoré musí mať zo zákona každý majiteľ vozidla, nehrnuli. Vodičov smerovali k tomu, aby si škodu uplatnili z nepovinného havarijného poistenia alebo jej preplatenie zamietli. To chce zmeniť Národná banka Slovenska (NBS).

Ešte v polovici júla vydal jej útvar dohľadu nad finančným trhom stanovisko, podľa ktorého sú poisťovne povinné preplácať z povinného poistenia aj tento typ škôd. NBS tým podľa vlastných slov reagovala na nejednotnú prax poisťovní.

"Vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke (vozidla). Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo," stojí v stanovisku.

Ide o pomerne častú škodu. Podľa štatistík najväčšej domácej poisťovne Allianz – SP spred dvoch rokov tvorilo poškodenie čelného skla každú piatu nahlásenú udalosť. Priemerná výška odškodnenia presahovala 350 eur.

Poisťovne však naďalej nebudú povinné preplatiť poškodené sklo po kameni, ktorý sa odrazil od neidentifikovaného vozidla. Vtedy nie je jasný vinník a poisťovňa, v ktorej má uzatvorené povinné poistenie. Škody po nezistených vozidlách síce na Slovensku prepláca Slovenská kancelária poisťovateľov, no týka sa to len škôd na zdraví, prípadne pri usmrtení.

Kancelária zastrešuje všetkých dvanásť poisťovní, ktoré ponúkajú na Slovensku povinné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou vozidla.

Vodiči aj preto s preplácaním poškodených skiel často špekulovali a skúšali vinu "hodiť" na suseda či rodinného príslušníka a žiadať o preplatenie výmeny skla z ich povinného poistenia. V tomto type škôd bol preto vysoký podiel poistných podvodov, čo poisťovne viedlo k značnému sprísneniu podmienok odškodňovania. Niektoré menšie dokonca ponúkli vodičom ako alternatívu osobitné poistenie čelného skla, inde si možno poškodenie čelného skla pripoistiť k inej autopoistke. Práve na takéto ich správanie reagovala aktuálne NBS.